Mari baca ulasan dibawah ini.
Sejak kecil, kanak-kanak di Malaysia telah dididik dengan hukum-hakam
agama seperti yang telah tertulis di dalam PAFA. Jika masih ingat, semua
hukum yang kita belajar, adalah Mazhab Syafi’e kan?
Seperti yang diketahui, Islam ada 4 mazhab, Syafi’e, Hanbali, Maliki dan
Hanafi. Siapa cakap Syiah tu mazhab ke-5, boleh pakai baju melayu
putih, sampin hijau, dan pergi masuk sekolah agama balik. Kesemua 4
mazhab kita ada 5 rukun Islam, tiada tambah-tambah, ada dua hari raya,
tiada tambah-tambah.
Sudah pasti ramai tertanya-tanya kenapa Islam kena ada 4 mazhab? Kenapa
tidak satu sahaja? Sampaikan ada yang kata tak payah ikut mazhab, ikut
Nabi dah cukup! Ustaz cakap, siapa cakap macam tu, dia bukan suruh ikut
Nabi, sebenarnya dia suruh ikut diri dia sendiri!
Mazhab sebenarnya berbeza dari segi Feqah sahaja, bukan dari segi Aqidah.
Feqah bermakna cara kita melakukan sesuatu Ibadat. Bagaimana hendak
sembahyang, nak ambil wudhu’ dan sebagainya. Tapi jenis Ibadatnya semua
sama. Keempat-empat mazhab ada 5 waktu sembahyang. Aqidah semua sama.
Satu Tuhan. Satu Rasul.
Mungkin juga ramai sudah tahu, mazhab ini mengikut tempat. Sebagai
contoh, Mazhab Syafi’e diamalkan di Malaysia. Manakala mazhab Hanafi,
diamalkan di tempat seperti Iraq. Mengenai perkara inilah (perbezaan
geografi) ternyata bergunanya mazhab.
Contoh yang paling jelas, mengikut Mazhab Syafi’e, di dalam sembahyang
kita tidak boleh bergerak 3 kali secara berturut-turut. Manakala mazhab
yang lain boleh.
Di Mekah, mereka tidak mengamalkan mazhab Syafi’e. Cuba bayangkan, di
Kaabah yang begitu ramai, tak boleh bergerak 3 kali, boleh ke?
Kita tengah baca Fatihah, tiba ada Pak Arab melintas di depan, kita
terpaksa gerak sikit, lepas tu ada lagi, kita kena gerak lagi.
Kalau pergerakan kaki kita melebihi 3 kali, sembahyang batal. Habis tu
sampai Subuh besok kita kena ulang sembahyang, sebab sembahyang kita
asyik batal.
Cuba bayangkan dalam dunia ini ada satu mazhab sahaja. Nanti di depan Kaabah tiada siapa dapat habiskan sembahyangnya!
Mazhab ini bukannya pecahan Agama. Tapi lebih dari perbezaan pendapat yang sesuai dengan tempat-tempat tertentu.
Cuba bayangkan, kalau kerajaan wajibkan semua pelajar pergi sekolah naik
bas sahaja. Tak boleh ibu-bapa hantar, tak boleh naik basikal. Kononnya
tiada keseragaman. Gila kan?
Semua orang ada cara masing-masing. Yang penting pergi sekolah, tiada kesah naik bas ke kereta ke permaidani ajaib ke.
Hal ini, bukan sahaja boleh diaplikasikan kepada mazhab sahaja. Tetapi
juga boleh dikaitkan dengan hukum-hukum ijma’. Contoh paling terdekat,
hukum mengucapkan Selamat Hari Natal.
Apa yang susah sangat? Ada ulama’ kata haram tak boleh. Al-Qaradhawi
kata boleh. Bukannya semua ulama’ kata Haram Mutlak. Seperti biasa
khilaf (perbezaan pendapat) ini berguna mengikut tempat. Agak-agak kalau
anda duduk di Arab Saudi, jiran kau 100% Muslim, takkan tiba-tiba nak
bagi pengumuman, “Hey Assalamualaikum. Merry Christmas“?
Tapi takkanlah kalau kau duduk kat Malaysia, ada 30 kawan Kristian. Kau
terserempak dengan mereka. Kau nak diam je? Pastu “hehe sorry agama saya
tak bagi wish Krismas hehe“.
Cuba kau fikir macam mana persepsi penganut agama lain kalau mereka
nampak kita macam ni? Kalau kita ini, mereka wish Hari Raya, kita suka
kan?
Jadi, dengan keadaan yang kita bercampur-baur bangsa dan agama di sini,
kita kena hormat pegangan orang lain. Bukan setakat hormat orang
Kristian, tapi lagi penting hormat orang Islam sendiri yang berpendapat
lain daripada kita.
Agak-agak kalau kita ni jenis tak bercampur dengan bangsa lain, semua kawan melayu, diam-diamlah tak payah wish Krismas.
Ini, bila ada member kita yang jenis bercampur dengan masyarakat, dia berpendapat seperti Al-Qaradhawi dan wish kawan-kawan dia yang beragama Kristian, boleh pergi wall post dia haram this haram that. Bodohnya?
Maka, timbul juga persoalan-persoalan seperti bolehkah kita mengamalkan
mazhab lain. Contohnya, kita yang mazhab Syafi’e ni nak amalkan mazhab
Maliki pulak.
Hal ini dinamakan talkin (mencampurkan
mazhab). Ustaz saya kata, hal ini tak boleh sama sekali, kecuali: a)
Kita sudah belajar sepenuhnya keempat-empat mazhab. b) Kita pergi ke
tempat yang mengamalkan mazhab lain.
Walaupun jika seseorang itu sudah belajar kesemua mazhab, adalah
dinasihatkan supaya konsisten dengan satu mazhab sahaja. Seperti Imam
Al-Ghazali, walaupun beliau ‘alim dengan semua mazhab, tapi beliau hanya
mengamalkan mazhab Syafi’e sahaja.
Ingatlah, mazhab itu bukan perbezaan agama. Tapi ia adalah medium untuk
memudahkan kita semua untuk menjalankan ibadah seharian agar mendekatkan
diri kita dengan-Nya.
Wallahu a’lam.
0 comments:
Post a Comment