Semakin banyak pendedahan yang dikongsikan oleh pelanggan yang mendakwa
diri mereka dianiaya oleh Astro. Ini merupakan antara perkongsian
mengenai servis Astro yang didakwa menganiaya pelanggan yang dikongiskan
oleh seorang pengguna di laman Facebook beliau.
Astro mmg banyak hidden charge dia. Berlaku kat diri sendiri masa nak
terminate. Lps call customer servis, mereka kata kalau nak terminate,
kena sebulan notis sebagaimana dlm agreement.
Spontan aku cakap, takde dlm agreement & tanya tu klausa berapa? Dia
tak boleh jawab & tak tahu. Bila ditanya saya nak terminate hari ni
jugak, apa yg perlu dibuat? Katanya kena ke servis center yg terdekat.
So, rushing ke servis center di Tmn Molek JB. Staff & manager kata
tak boleh terminate. Kena sebulan notis. Aku kata takde dlm agreement
& minta astro kemukakan bukti yg aku sign agreement tu. So, diaorg
surrender & kenakan syarat, boleh terminate hari ni juga tapi
dekoder semua dipulangkan. Piring tak perlu. Oleh kerana rumah pun tak
jauh, balik rumah ambil semua dekoder, kabel & remote control. Lps
buat semua payment dan tandatangan borang pemulangan dekoder, astro kata
akaun dah tutup. Tak ada apa2 caj lagi lps ni.
Tetiba, 3 bulan lps tu, astro hantar surat tuntut tunggakan beserta
surat loyer dgn alasan aku tertunggak sebulan sebab by hook or by crook,
nak terminate kena notis sebulan.
Dipendekkan cerita, lps bertekak dgn customer servis & respond kpd
loyer yg kurang bijak tu beserta bukti penutupan akaun, pemulangan
dekoder & resit2 bayaran rasmi, terus senyap sampai ke hari ni. Aku
just sound je loyer yg kurang cerdik tu, sila saman saya atas servis yg
saya tak langgan, akaun yg dah tutup & dekoder pun dah takde atau
saya saman awak atas percubaan menipu tuntutan palsu…
Kejadian sebenar
…”Akhirnya……Selamat Tinggal ASTRO….WALAUPUN hati panas…sbb rasa tertipu
ngan ASTRO ni… tapi…takpe….think postive jer..saje nak cerita gak
manatau jadi teladan untuk orang lain… Wanie & husband decide utk
terminate servis ASTRO dah lama..cuma takde masa nak buat cancellation
je…1 sbb nak terminate….sakit hati takde cerita asyik cerita ntah pape
diulang tayang…2 sebab kakak maira asik layan kartun dr celik mata
sampai tido malam…wpun kartun tu dia dah hafal jln ceritanya..3 sebab
kami nak pindah rumah taknak bawak Astro..dan sebab utama kerana… Memang
kitorang tak tengok TV kalau hari bekerja….sampai rumah dah kul 9.30-10
malam..penat rehat jap terus tido… So hari ni…Wanie gagahkan diri call
Astro Service Center….dr pagi call tak berangkat….sabar..sabar…itu mmg
lumrah customer service di Malaysia…lepas lunch call lagi…. Dpt cakap
ngan staff perempuan ni…..laju cakap nya…bla..bla..bla….ok contract cik
wanie masih ada sehingga tahun 2017….kalau nak terminat skrg ada penalty
charges RM240. Wanie jawab…contract saya 2 tahun je..saya langgan Astro
ni sejak 2011 takkan x abis2 lagi contract….
saya 2 tahun je..saya langgan Astro ni sejak 2011 takkan x abis2 lagi
contract…. ohhh cik Wanie ada buat PENUKARAN DEKODER..so Astro EXTEND
CONTRACT lagi 2 tahun….
Wanie cakap….masa saya setuju utk tukar ke dekoder baru kenapa staff
ASTRO tak maklumkan bahawa Contract akan disambung lagi 2 tahun?????
(Kat situ dah nampak dia sembunyikan Terms & Conditions)
mmg sumpah….dah byk kali staff Astro call suruh tukar dekoder…nak bg
free yg boleh rekod bagai wanie tak pernah accept…nak jd cerita..masa
dlm pantang hari tu agent/staff Astro dtg umah suh sign tukar dekoder….
IANYA PERCUMA PUAN…JGN RISAU TIADA BAYARAN DIKENAKAN..Dengan rasa tak
bersalahnya dia…tidak menerangkan terma & syarat dengan terperinci.
Ok berbalik pada call td…ok cik Wanie…selepas dikira…penalty cik
rm190++…ok saya bayar… campur bil utk next month prorate rm50++
(terminate kena bagi 30hari notis macam nak benti keje) so kena la bayar
bill next month juga. So total kena bayar RM246++ OK SAYA BAYAR……Ok cik
Wanie pembayaran mesti dibuat dlm masa 2 hari..selewat2 hari jumaat ni..
lepas buat pembayaran sila call kami semula utk makluman..baikkkkk saya
bayar SEKARANG….ada apa2 lagi???? Selain dari tu apa lagi PENALTY yg
saya kena????? Ooo takde dah cik Wanie… itu sahaja…btol ni takde?????
Betul cik…itu sahaja yg cik kena bayar…
Dengan segera Wanie buat payment guna M2U….Pastu call Astro balik….orang
lain yg jawab plak….. Dia nak terangkan dari A-Z balik…Wanie
kata…dah.dah….saya dah bayar..tak oayah terangkan pape…ok dia buat
semakkan….bla bla bla….ok saya akan submit permohonan cik Wanie
bertarikh hari ni..tamat astro 26-02-2016… selepas itu SILA PULANGKAN
DEKODER…. SUPAYA CIK WANIE TIDAK KENA PENALTY RM280…..darah dah
naik…..tadi tanya ada apa2 lagi tak??? Dia kata takde…..takde….itu
sahaja…apa la salahnya bgtau je semua caj kan senang….
Dekoder tu nak kena deal ngan Technician dia pula….alahai Astro apa2 je la…. So sebagai pengajaran buat semua……
Dekoder tu nak kena deal ngan Technician dia pula….alahai Astro apa2 je la…. So sebagai pengajaran buat semua……
JANGAN SESUKA SUKI TERIMA TAWARAN ISTIMEWA DR PIHAK ASTRO UTK TAMBAH
PAKEJ KE… TUKAR DEKODER KE…SBB SETIAP KALI PENAMBAHAN ATAU PERTUKARAN DI
BUAT….CONTRACT ANDA AKAN DISAMBUNG LAGI 2 TAHUN (AGAKNYA LA)…NAK CAKAP
KAT SINI….ASTRO MMG PALING BYK BUAT HIDDEN CHARGE YG CUSTOMER TAK PERNAH
TAU…..JADI MASALAH BILA KES NAK TERMINATE NNT… Lega dapat
terminat…RM150 setiap bulan tu boleh la buat simpan ke beli emas
ke…panjang cerita hari ni…
0 comments:
Post a Comment